November 25, 2016
Nye EU regler giver besparelser på brændstof forbruget
Samfundet kan i de kommende år se frem til at bruge væsentligt mindre brændstof end tidligere. Denne positive nyhed skyldes ikke en ny genial opfindelse. Det er udelukkende en politisk beslutning, som er blevet gennemtrumfet. Man har simpelthen stillet en række nye krav til bilproducenterne af fremtidens biler. Disse krav om højere motoreffektivitet skal overholdes, da bilerne ellers ikke vil kunne sælges lovligt i butikkerne. Jeg er også overbevist om, at bilindustrien nok skal finde en teknisk løsning på dette problem, således vi alle kommer til at nyde glæde af en bedre brændstoføkonomi i fremtiden. På siden ecocouncil.dk kan man læse hele lovgivningen om de nye EU krav, som kan give store brændstofbesparelser. EU-Parlamentet har netop godkendt en aftale med nye stramme krav til bilers brændstofforbrug.
Nye EU-krav til biler giver enorme brændstof-besparelser
Det er et kæmpe fremskridt for miljøet, at nye biler fra 2020 skal kunne køre ca. 50 pct. længere på literen. Det vurderer det Økologiske Råd, efter at EU-Parlamentet netop har godkendt en aftale med nye stramme krav til bilers brændstofforbrug. EU-Parlamentet har netop godkendt en aftale mellem EU ́s institutioner, der betyder, at nye biler i 2020 skal kunne køre ca. 50 pct. længere på literen end i dag.
Alle vinder med den nye aftale
Der bliver egentlig ingen tabere med indførslen af de nye EU regler, og samtidig gør aftalen EU mindre afhængig af importeret olie, så alt i alt er det rent win-win både for klimaet, samfundsøkonomien og bilisternes pengepung,” siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd, Jeppe Juul. Aftalen betyder, at nye biler fra 2021 kun må udlede 95 g CO2 pr. km, hvor de ifølge de nuværende regler må udlede helt op til 130 g CO2 pr. km i 2015. Det har dog ikke været nemt at få den nye aftale i hus, for Tyskland forsøgte længe at forhale og sabotere forhandlingerne af hensyn til den tyske bilindustri.
Fakta om den nye regulering
En gennemsnitlig bilejer i EU forventes at spare 500 euro årligt i brændstofudgifter i 2021.
I dag kører en ny bil i EU i gennemsnit 100 km på 6 liter brændstof. I 2021 vil det være 100 km på 4 liter og forventes i 2025-27 at komme ned omkring 3 l brændstof pr. 100 km. Kommissionen forventer, at de sparede brændstofomkostninger vil stige gradvist og i perioden 2027-30 nå op på 270 mia. kr årligt (kun som en følge af forskellen mellem kravet for 2015 og 2020-kravet). EU importerer i øjeblikket olieprodukter til biler for ca. 750 mia. kr. årligt. Værdien af den samlede forsyningssikkerheds-gevinst ved den sparede mængde brændstof (2020-2030) vurderes at være på ca. 150 mia. kr. Det forventes, at beslutningen vil skabe ca. 350.000 nye jobs i EU, grundet vækst i bilkomponentindustrien og på grund af, at de penge, der spares til olieimport i stedet primært vil blive brugt i EU.
Leave a comment